Gambiska pannkakor och Glögg!

Åter hemma igen efter en helt underbart härlig helg i Malmö och Lund!
Fest hemma hos Maja där man fick träffa nytt folk; man slutar aldrig att förvånas över hur mycket konstigt folk det finns i världen - me like!:) Kvällen blev till natt, som blev till morgon,.. halv ett ringde Bella mig och frågade hur jag mådde, "tja du, svarade jag, inte helt hundra. Men det ska nog klarna tills vi ses ikväll"!
Första Advent firades i Lund tillsammans med Bella med respektive!:D Gick runder i Lund, såg när stora trädet på Lundagård tändes - varde ljus! Folk hade "stickat in" staketet utanför kulturen - stickgraffiti! Gillade granen utanför Grand Hotell, som i år Äntligen är GRÖN!! Smakade första lussebullen idag - oermotståndligt god!! Och gambiska pannkakor! Blev lite depp när typ Ingen mer joinade, men jag förstår er alla som inte kunde. Tre advent återstår och förslag på hur Dem ska firas mottages!:)





Denna jullåten är grymt bra!! Och på nått sett passa den bra efter helgens stohej!;)


Tåg inställda idag och ersattes med buss pga bygge i Eslöv. Fuck skånetrafiken när det inte funkar som det ska!! De borde va vana vid det här laget när de ska ersätta med buss..

Sitter just nu med tända ljus, skriver, lyssnar på mina egna lugna favoriter och funderar på livet. 

Sabbe frågade om jag ville följa med till Gekås i Ullared innan jul; denna hysteri som "plötsligt" vaknat till liv kring den lilla håla som aldrig lär komma ifrån sin stämpel som shoppingstadens heliga mekka. Och det slog mig hur mycket jag egentligen ratar hela det överkonsumtionerade samhälle vi lever i. Hur totalt Onödigt det är att köpa en massa saker som bara, i slutänden, gör slut på jordens naturtillgångar. Jag snackar om pynt, krims krams, elektronik; saker som ständigt ska byttas ut, förnyas till något "bättre", det senaste. Och jag skiter i arrgumentet att vi behöver konsumera för att vårt samhälle ska gå runt. Varför inte istället satsa på återvinning, tjänster, utlåning, reparationsamhälle osv. Jag är helt övertygad om att samhället hade gått runt ändå, men med en ack så friskare omvärld! Och det är inte alls konsumenterna som bestämmer hur stor konsumtionen är, utan vi som konsumenter som manipuleras och övertalas att köpa saker vi tror att vi behöver, och kommer att Dö om vi inte får i våran ägo, indirekt av företag som vill sälja och tjäna pengar.
Företagen har all makt - vi människor är tillräckligt dumma för att påverkas utan egen tankeförmåga.

Men Sabbe, jag kommer att göra dig sällskap ändå; jag är, trotts allt, människa och lika dum. Men förhoppningsvis med tankeförmåga!;)
 

Kommentarer:

1 Miranda:

Hej!
Har du receptet till dessa gambiska pannkakor? :)

Svar: Tyvärr vännen...!
Madeleine

Kommentera här: