Citytunneln


Citytunneln blev invigd igår utav Kungen. Men då jag jobbade kunde jag inte vara där. Men även om jag inte hade jobbat tror jag inte att jag skulle ha gått dit ändå. Jag tillhör nog en av dem som inte förstått hypen med tunneln. Även om jag förstår att tunnel kommer betyda mycket för många, så är det också bara en tunnel.
Men det som faktiskt gjort mig otroligt upprörd är hur bygget har gått till, och när man får berättat för sig om de polska arbetare som inte fått samma rättigheter som de svenska byggarbetarna; hotats med sparken om de gick med i facket, och har säkert fått lägre lön.
Och detta ska vara Sverige. Och inte nog med det, ett Sverige med STATEN som en del i det stora byggprojektet. Det går såklart inte att jämföra med barnarbete i utvecklingsländer. Men principen är densamma. Vi har regelverk i Sverige, och när dem inte följs så är det något som inte fungerat som det skulle.
Man kan undra hur många som arbetat under långa och tunga arbetstimmar.
Inte konstigt att citytunneln blev klar, i förtid.  

Snön bara faller och faller, och jag blir gladare och gladare:)

Och jag vill ge en extra tanke till min farbror och alla andra busschaufförer i stan - ni är guld värda, och gör ett otroligt viktigt arbete för alla malmöbor. När ni kör bussen i snö och slask, med förseningar och utan förseningar, så kommer ni alltid, förr eller senare!:)


Må väl i stunden!






Kommentera här: