Lagar måste ha en förankring i verkligheten om de ska vara trovärdiga och respekteras






"Ni får inte ta med er barnet in på bion". Jag svarade att han var ett lugnt barn och lovade att vi skulle gå ut om han mot förmodan började skrika. Hon tittade förvånat på mig och svarade: "Det är inte därför. Den här filmen är barnförbjuden". När jag efter ett tag hade plockat upp hakan från golvet och samlat mig tänkte jag att detta var ett utmärkt tillfälle att använda sig av läkarauktoriteten (som man inte har stor glädje av annars). Så jag sträckte på mig och sa med myndig röst:"Nu är det så att jag är läkare och vet att tre veckor gamla barn inte kan fokusera blicken. Han kan inte så någonting som sker på duken". Hon tittade på mig med ett litet leende och så sa hon:"Men han kan ju höra!" Efter att ha funderat på detta faktum några ögonblick kunde jag inte låta bli att svara: "Jag är stolt och glad över de höga tankar du har om vår tre veckor gamla sons intelligens, men tror du verkligen att han redan lärt sig engelska?
Vi kom inte in på biografen.

"
/Stefan Einhorn
från hans bok "Konsten att vara snäll"






Kommentarer:

1 sabina:

underbart!!

Kommentera här: