Naivitet


Ordet naivitet betyder, enligt svenska ordboken, att man är barnslig, troskyldig och dum. Min känsla för detta ord känns en aning annorlunda. Naivitet sägs försvinna med tiden. När vi blir äldre. Vilket på något sätt måste bottna i att vi med tiden mognar, blir visare och bättre på att fatta kloka beslut; vi tänker med innan vi aggerar och ser faran innan den ens är där. Naivitet hos vuxna kan kanske exempelvis ses som när kvinnor lever "lättfotat", när människor fattar storartade beslut förhastat, eller när man som optimist drar hoppfulla slutsatser. Hos barn ser man möjligtvis naivitet i form av våghalsiga busungar. Men när slutade man som vuxen att vara naiv?! För är det något som jag saknar hos alla "vuxna och förnuftiga" så är det naivitet!! Var finns alla de frigjorda och framåttänkande människorna som revolterade under 70-talet?! Naivitet idag ser man ofta i unga människor som åker utomlands ett år eller som skåning flyttar upp till Norrland.     

Jag köpte Aluma av en man idag som varit uteliggare i 15 år, men gick nu på behandling och varit nykter i fyra månader. Storhelgerna var värst sa han. Jag hoppas han överlever Påsken,..  

Jag trodde jag hade köpt vita tulpaner igår, men idag såg jag att de börja på att bli rosa. Kanske att jag behöver lite rosa i mitt liv?! Jag försöker vänja mig vid synen av rosa blommor i mitt fönster. Allt i livet bygger på förändringar och vanor som ständigt ska försöka interaggera med varandra. Så det är väl bara att börja jobba med det;)

Ung och naiv; ja det tackar vi för!!




Kommentera här: