Norgeresa avklarad!:)

 

Hemma, hemma; från snö - och vinterlandskap i Norge, till sol och vår väder i Sverige! Efterlängtat indeed!:):) 
Utan smink och hårfön, utan vänner och familj, utan dator och yttre påverkan av det moderna välståndssamhället har jag spenderat nästan två veckor i Norges underbara fjällvärld! Och, jag överlevde! Inte så värst överraskad över det; nästan mer förundrad över vad så lite som en vistelse i naturen kan ge så grymma upplevelser och fantastiska känslor i kroppen - ett obeskrivligt lugn.

Norge:
Vi var fyra klasser som åkte tillsammans.
Resan började såklart med ett litet snesteg. Efter att ha tagit mig med en j*vla massa packning på gröna bussen från lägenheten till skolan, skulle jag på resebussen. Med en stor backpack på ryggen trampade jag fel när jag stod och väntade för att gå på och hamnade rakt ner i en över 1 meter djup grop. Vilket resulterade i ett stort bålmärke med 15cm i diameter på insidan av låret. 
Efter tolv timmars busskörning vaknade vi vid sextiden på morgonen upp i Filefjäll, Norge; tre timmar för tidigt. Busschauffören hade kört som en galning längs med de slingriga och skumpande vägarna upp för bergen. Runt niotiden fick vi åka en timmes färd med bandvagnar ut mot "Tyinholmen". Därefter följdes dagarna med en Massa skojj!! Vi har lärt oss längdåkningens fyra olika växlar; stakning, stakning med frånskjut, diagonal och saxning. Byggt vindskydd och sovit i snöbivacker. Vandrat i väder, oväder och bestigit berg med belöning i en Underbar utsikt. Vi byggde en egen "lekplats" med hopp, terrängvågor, orgeltramp och velodrom. Lärt oss att valla våra skidor på bästa sätt beroende på snö och väderförhållandet. Vädret var inte alls så bra som hoppats. Så många planerade saker fick hela tiden flyttas, eller ändras för att få ut så mycket som möjligt av vår vistelse. Jag delade stuga med fem härliga klassvänner! Delar stuga får man Verkligen lära känna varandra på riktigt!:) 

Snöbivack

Vandrigt i Norge


I huvudbyggnaden där vi åt frukost och kvällsmat fanns också bastu som användes med omsorg! Varje kväll bastade vi och sprang ut och rullade oss i snön!:D Det var så Himla skönt!! Några hade aldrig gjort det tidigare, så det var bara att tvinga dem ut! En kväll spenderade vi i klassen med spel och sång; Lottade kompade fint på sin gitarr!:) En kväll hade vi gemensam där alla klasser skulle hålla i någon form av underhållning!
Efter en vecka i Tyinholmen, packade vi våra väskor och begav oss med bandvagnara och buss till Filefjällen! Där bodde vi i yberfina lägenheter - förstaklass! Sedan hade vi fyra dagar då vi åkte utför! Vi delades in i grupper med någorlunda jämna kunskaper i varje. Jag hamnade i "Vridarna"(?!). Vi fick lära oss från grunden hur man tar sig ner för en backe, olika sätt att åka, vinkla sina skidor osv, och såklart, metodik - hur man lär ut Andra att åka. Vi pratade om fjällsäkerhet, vad man ska ta hänsyn till och om roliga aktiviteter och övningar att göra i backen.
Under denna "vinterutbildning" ingick också en ledarövning. Vi var alla indelade i fyra grupper. Och min grupp var "utförsgruppen" (kunde vi få en mer passande grupp?! Vi var den sista gruppen som fick hålla i en lektion, och hade bara fått åka unför En dag tidigare, för att sedan själva hålla i en lektion). Vi skulle alltså i gruppen hålla i en lektion i utförsåkning och genom detta visa hur bra man är som ledare! Kvällen innan satt vi och planderade alltsammans. Och, vi gjorde jättebra ifrån oss i gruppen; själv är jag grymt nöjd med min insatts.
Näst sista dagen fick vi möjlighet att prova på något annat att åka; ex. snowboard eller telemark. Och såklart var man ju tvungen att prova snowboard! Det ser så Himla coolt ut när man ser dem åka i backen!:) Dock mindre coolt om när man försöker hitta balansen i barnbacken.. Vid lunch var jag nära att lämna tillbaka brädan. Att med Bräda ta sig upp i liften var inte heller det lättaste. Men, jag fortsatte kämpa Efter lunch. Och nästa gång jag är i backen ska jag ge mig på det igen, i barnbacken alltså;)
Sista kvällen var det svårt att undvika festen i rum 503! Spelade kort och så; Emil i klassen är en fena på att berätta stories - sanna som osanna.
Dagen efter på resan åkte vi slalom och formationsåk - i total dimma!! Det var verkligen omöjligt att ta sig ner i den fart man brukade; här var det säkerheten först som gällde! Dimman i kombination med snöblindhet (det var Omöjligt att se skillnaden mellan himeln och backen) gjorde att man också blev en aning yr. Efter lunch hade de flesta tappat orken och ville bara hem. Många i gruppen längtade såklart hem till barn och respektive; jag hade absolut kunnat stanna längre:) Även om det såklart kändes i huvudet att man var trött och sleten efter alla dagar man bott tillsammans och alltid haft aktiviteter att göra. Under eftermiddagen var vi ett gäng som i dimman åkte de sista gångerna på filefjället tillsammns.

Utför i Norge



Sista måltiden fick vi betala 50Nkr (reduserat pris) för en "pizzabuffé" där vi fick vänta i evigheter på att få några slizer pizza var. Mindra bra på resan. Där efter var det bara bussen hem som hägrade. Stimmade igenom två filmer, sov till och från under hela natten. Anlände klockan sex på morgonen till ett betydligt varmare Sverige och Malmö!

 

Jag i Norge, Tyinholmen!









Jag själv - blåmärket på låret är borta. Ett nytt sitter som bokstaven "i" mitt på rumpan. Svanskotan (os coccygis) slog jag i under snowboardåkningen och värken än; mina knipmuskler är näst intill ur funktion:P I övrigt mår jag bra! 
 

Tillbaka till verkligheten.

Glad för allt man fått uppleva; glad för att vara hemma! 

Vad har Ni gjort i veckorna?!

("v")



Mycket kärlek, 
och tack alla som ger mig en annledning att komma hem!:)



 

Kommentera här: