The Social Network


Nördarnas nörd kommer på den 'brilianta idén' att hacka sig in i skolors datasystem, ta bilder på tjejer och lägga ut dem på nätet under siten facemach, där vem som helst hade möjlighet att ranka deras utseende. Efter fyra timmar fick han hela Harwards datasystem att kracha - och under den natten hade en av grundarna till facebook fötts.

Jag tillät mig ett besök på biosalongen igårkväll, efter en heldags psykologistuderande. Och den mest intressanta filmen som gick var "The Social Network"; en tämligen skrämmande tanke om hur pengar, status och maktkamp plötsligt kan uppstå, och med en knäpp får människors osunda sidor att väckas till liv.
Ofta är det, för mig, svårt att särskilja på 'vad' och 'varför'. Innebörden i vad det är som lockar människor till sådant handlande kan jag förstå: girighet. Men
varför man gör det klingar det hos mig inga klockor. 
Facebook har blivit en ytterligare gemensam faktor i samhället. Lite som när det går bra för Sverige i handboll eller ishockey, valdagen vart fjärde år, Kalle Anka på julafton och naturkatastrofer - det får hela Sverige och samhället att förenas i en gemensam uppslutning. Den för oss till samtal där alla (oftast all) har en åsikt. Och den ger oss en annledning till att tala med grannen i trapphuset. 

...

Under tiden jag satt och läste på caféet kunde jag känna blickar från en man som satt en bit mittemot mig. Och varje gång jag vände blicken upp från boken kunde jag möta hans. Det visade sig att han satt och tecknade. Och efter en stund kom han fram till mig och visade sitt reslutat då han suttit med blyerts och skissat av min profil där jag satt med vilande blick ner mot boken i famnen - jag blev en aning imponerad! Han hade suttit på samma ställe i tre dagar och skissat, och glatt visade han mig sitt resultat. Dock fick jag inte reda på vad han skulle göra med det. Men man får kanske hålla ögonen öppna. En dag ser man kanske sig själv innanför ramaran:P



Kommentera här: