Vart är samhället påväg?!



De två senaste skjutningarna i Malmö vid Lindängen riktades mot två kvinnor. Vad är det som händer i staden?!
I media talar de om en jämförelse med Lasermannen som under början av 90-talet sköt elva personer mellan augusti -91 till januari -92. En person dog.

Det är helt sjukt, och otroligt skrämmande det som händer. "Det är på tiden att någon rensar upp bland invandrarna" ska en person ha vågat yttrat. Och de orden skrämmer mig nästan ännu mer än dåden som skett, då detta ger oss fler potentiella järningsmän.

Jag kommer aldrig att förstå mig på människors syn på invandrare. För mig handlar det i grund och botten om människors lika värde, oberoende om var i världen vi befinner oss, eller har vårt ursprung. Jag kan lyssna på personer som talar illa om, eller rent utav föraktar, människor med annan kulturell bakgrund, och samtidigt beklagas jag över de tankesätt som inges. Vårt samhälle ändrar inte form om vi fortsätter älta och utgå ifrån föråldrade fördommar. Vårt samhälle förändras då vi själva förändrar vår syn. Och vår negativa sådan gör det inte bättre.
Så klart att vi alla är olika då vi har olika kulturella bakgrunder. Och synen i samband med uppfattningar kan vara otroligt olika. Men det gör det inte bättre då vi drar alla över en gräns. Att kommunisera är A och O i allt och alla sammanhang.
  
En invandrare är lika mycket människa som du.




Kommentarer:

1 emma:

Hoppas att du skojar att du inte tror på mig! Det är sant, och förhoppningsvis väljer du väl bara att inte tro på mig?

Kommentera här: