Mums med en halvt uppäten chokladkaka



Förvånad möttes jag ikväll av en lapp på ytterdörren till simhallen att bassängen var under reperation. Men så bra att jag som simlärare inte fått reda på det...:/ Det var bara att be mina simmare med sina föräldrar att gå hem igen och öva hemma i badkaret!


Jag sitter nu på ett café och skriver på mina CV:n. Till min och mångas förvåning var där precis en äldre man som gick fram till ett tomt bord med en kvarlämnad talrik med en bit halväten chokladkaka på, tog med sig den till sitt bord och åt upp den. Plötsligt spred sig tystnaden i cafélokalen och allas blickar flackade oroligt runt, överraskade över vad vi precis fått skåda. Detta plötsliga beteende som går mot allt de förnuft som hör till vår kultur och som är insparkat hos oss alla uppläxade svenskar - man gör inte så!! Han var säkert en glupsk amerikan. Doggy bag har inte vågat sig slå igenom här i norden, dessvärre.
Men nej, med mina fördomar tror jag, sorgset nog, att han är en man utan ett hem att gå till. Och snart stänger dem här på caféet. Så den där halvätna chokladkakan unnar jag honom varmt.


God kväll:)

Kommentera här: