Aga = misshandel



Jag blev så frustrerad när jag såg ett inslag om en man i Sverige som dömts för för att ha agat sina barn, som en ren uppfostringsform... Han och hans fru är kristna fundamentalister och ser det som ren självklarhet att det är bra för barnen att bli slagna om dem gjort något de inte fått lov att göra.
Hur i hela friden kan man tycka att det är okej? För mig är aga = misshandel, både fysiskt och psykiskt. För mig finns det ingen vettig förklaring alls till varför slag mot barn skulle vara en användbar metod i ett uppfostringssyfte!
Tingsrätten anser att de skadat barnens självkänsla, vilket föräldrarna inte vill gå med på och ser det som en "påklistrad intention" från Tingsrättens sida. Syftet med våldet, enligt föräldrarna, är inte att skada barnen, utan att uppfostra dem. Och pappan hade själv uppfostrats på samma sätt, och säger själv att han inte alls fått några men efter det, utan såg det som ett bevis för att hans färäldrar älskade honom när hans föräldrar var beredda att gå så långt för att visa vad som var fel.
Jag mår illa.
Pappan hade till och med själv slipat till en slagplatta som användes vid agandet, just för att den inte skulle skada barnen när han slog.
Nu kräks jag.
En advokat drar paralleller till hustrumisshandel. Hustrumisshandlare slår inte för att kränka, utan för att uppfostra dem - misshandel är misshandel, oavsett syfte.
Nu mår jag lite bättre.


Ush, vilket tema jag valde på denna veckostart. Men jag blev så tagen på sängen när jag såg klippet på svt.






Kommentera här: