Kontrapunkt



Idag helgen har jag haft svårigheter att känna lust till kreativt skrivande. Och det Trotts alla intryck efter en relativt händelserik helg som fått mig på toppenbra humör och allmän trivsel i livet.
Jag har haft många funderingar som jag skulle viljat få nerskrivna i hopp om en större strukturerad självklarhet i förståelse till varför man tänker och känner som man gör. Men också för att få ett större perspektiv och praktisk övning i att ta till sig den kunskap om sig själv som man alltid tänker att andra redan har funnit.  Även fastän jag vet att det inte är så.

Nej, det ter sig tyckligen på sådant vis, att när det blir för mycket intryck och de flertalet känslor krockar med tankar som leder mig ut på resor mot destination okänd har jag svårt att uttrycka mig med självklar skriftspråk på svenska och får skrivkramp helt enkelt.
När vi delegerades skrivuppgifter i skolan (framför allt på svenskan och engelskan) löste jag ofta alltid problemen genom att just skriva om dem.
Jag minns en uppgift på engelsan där vi skulle skriva en datorskriven skrivuppsats. Jag skrev om tiden, min relaion till den och om hur lång tid det skulle tänkas ta att skriva en skrivuppsats och var jag höll på med samtidigt som jag skrev på den.
Så, det var så jag tänkte att jag skulle få skrivkrampen att släppa ikväll, genom att skriva om den och varför jag kan tänkas ha fått den denna helg. Och efter att ha skrivit ner några rader känns det genast bättre, och jag kan konstatera att den, för denna gång är borta.. Det som möjligen känns mindre bra är att klockan börjar närma sig två, det är måndag och jag vet att jag måste upp i någorlunda godtagbar tid om jag vill ta mig en förmiddagspromenad.
Dessutom hade jag egentligen tänkt vilja skriva om mina, för mig, intressanta händelser och reflektioner som infunnit sig i helgen. Om Earth Houre och vad den egentligen gör för världen. Gör den verkligen skillnad i vanliga människors liv?
Vi gick över till
sommartid i söndags utan att fråga dem som följer den slaviskt om det var okej att göra så. Ställa fram klockan en timme alltså. För det är det man gör. Man tar fram sina utemöbler; fram med tiden.

... 

Tack för en helg, tack för en underbart härlig helg till alla som varit med och berikat den:)




Kommentera här: