Konsten att bli klok


Ikväll var jag på föreläsning med Stefan Einhorn! Han har bland annat skrivit boken "Konsten att vara snäll", och är en utav mina bästa författare när det kommer till diskussioner kring ordet medmänsklighet.
Ikväll talade han bland annat om att det behövdes en uppgradering utav den Gyllene regeln.
"Du ska behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad".
Hm,.. Men, hur vet jag att min nästa vill bli behandlad på samma sätt som jag skulle vilja?
"Du ska sträva efter att bemöta andra så som dem behöver bli bemötta"
Och hur vet jag det?
Ja, men det är 1) bara att fråga, och 2) gå efter din förmåga att läsa av din medmänniska.

Efter föreläsningen stannade jag kvar för att träna. Och när jag skulle med tåget missade jag den så klart med någon minut. (Nästan så det är olikt mig att faktiskt hinna med ett tåg asså..)

Morgondagen ser jag på med både glada och ledsna ögon. Sabina lämnar Mig och Sverige för att åka över till Nicaragua och äventyra i några månader. Och ska träffa Tania (!!) innan också Hon åker iväg till Bolivia över julen. Två vackra jentor som lämnar mig för en tid...

Ja, ja..

...chin up girl and go to bed!!
 

Kommentera här: