Athen


I think I'm in love...with Greek Coffee:)
Och Aten är lite som Neapel när det kommer till trafik. Ganska kaotiskt. Men trotts det får jag en väldigt hjärtlig känsla utav staden. De vita byggnaderna och de små bergstopparna som tittar upp lite här och var. Så enkelt, men så levande. Det enda storväxta byggnaderna är Akropolis, som står där utav sin annledning såklart. 

Igår ägnade jag dagen åt stadsvandring och Akropolis. Akropolis består utav bergsbelägrade byggnader från 400f.kr. Och stora, magnifika sådana! Det var inte lite mäktigt att promenera runt, relativt fritt, i Akropolisparken. Parthenon (byggdes till hyllning av Pallas Athena, vishetens och krigets gudinna, för att ge skydd åt staden), Propyléerna och Dinonysosteatern tillhörde dem mest attraktiva byggnaderna. Stadionbyggnaden var inte illa den heller. Men inte att jag betalade för att gå in och sätta mig på läktaren... Utanför Stadion dock höll en hel drös poliser igång med att demonstrera! Men kände mig inte så säker kan jag säga. Max tre poliser, sen blir jag mörkrädd alltså...:P



Hostelet som jag bor på är väldigt, väldigt bra! Mysigt, väldigt rent och städat, okej frukost, mycket hjälpsam och trivsam personal, bra beläget i stan och skämtsamt billigt, 10€/natt.   
Idag efter frukosten samtalade jag lite med kvinnan som jobbar på hotellet. Och vi kom att prata om den ekonomiska krisen i landet. Hennes dröm är krossad. Det var inget snack om saken. Efter 25år inom hotelbranchen balanserades nu allt på en skör tråd... 
Jag tänkte på det igår kväll när jag kände för kaffe så där en sen måndagskväll. Och strax utanför hotellet hittade jag en liten restaurang där en äldre man och en medelålderkvinna satt och kollade på tv i den klent inrättade lokalen. Ett sätt att försöka få in minsta lilla cent är så klart att öka tillgängligheten på sin affärsverksamhet och att kunna erbjuda det någon frågar om. 
Kaffe var inga problem att få. Framför allt inte grekiskt sådant;)
Idag stötte jag på ett ännu större protesttåg. Eller, några stycken faktiskt. Så det går inte att undgå.
Jag hade tänkt mig att åka ut till någon grekisk ö imorgon eller torsdag. Men strejken kommer att hålla i sig till fredag morgon, minst. Så det blir Thessaloniki imorgon istället!

Det lilla jag kan göra för landet, trotts allt, är att vara här. Och det är jag så gärna!


Sakta men säkert, norrut och hemåt;)

God natt!


Kommentera här: