Istanbul, del II


"Are you traveling?" Frågade han mig, Nipun, 33 år och från Indien. Han var hungrig, avskydde att äta ensam och letade nu efter sällskap. Och efter några meningsbyten kände jag mig övertygad om att det här var en intressant person väl värd att spendera lite tid med;)
Vi tog en promenad, och letade upp ett café där jag viste att en couchsurfing träff skulle vara. 
Det slutade med en ybertrevlig kväll på en pub med typisk turkisk livemusik och dans:)

De två kommande dagarna spenderades i hans sällskap och med en turkisk vän till honom som blev vår guid i stan:) Dagarna kom att bli väldigt trevliga, och väl minnesvärda!:) Han hade efter lång planering bestämt sig för att göra en liten europaresa på egen hand, och nu hade han de sista dagarna kvar i Istanbul. Vi hade så otroligt mycket gemensamt, och våra samtal slutade sällan i moll. Och det som fashinerade mig mäst var hur våra två helt olika kulturer kunde "förena oss" på så många plan! Jag irriterade mig dock över de gånger han insisterade på att han skulle gå närmast vägen för att "skydda" mig från trafiken.. Dock ledde det till intressanta samtal såklart;)

Hagia Sofia är en magnifik gammal byggnad (helt otroligt bygge) från 500-talet e.k, som från början användes som kyrka, därefter omvandlades till Moské under 1400-talet, och som idag enbart är muséum.


 



(Kan Henrik, vännen, skymta vad jag fångade i livbojen?!)

Blå Moskén var himelskt vacker, Äppel thé, Raki (nationaldrycken), Turkiskt kaffe smakar som Grekiskt kaffe, Chicha varje dag,.. Och jag har nog aldrig känt mig så ren och len om huden som efter ett Hamam bad!:) Tänk dig en person som tvättar hela dig skinande ren, plus massage - en upplevelse i sig bara det. Efter det slog det mig; jag ger ju Hamam bad på jobbet varje gång jag duschar en pensionär;) 

Det kräver en egen resa en bart till Turkiet! Och Nipun var så klart inte dålig på att locka mig till Indien;) Jag är så otroligt glad att jag fick träffa dig!

...

Sofia och Bulgarien nästa!



 

Kommentarer:

1 Henrik:

Jag känner igen siluetten av en ubåt var jag än ser den. Men jag kan inte de turkiska klasserna så jag kan inte ge dig några närmare upplysningar.

Kommentera här: