Istanbul, del I


Namnet Istanbul sägs komma från en missuppfattning utav den grekiska benämningen I staden. Och var man än befinner sig i staden, känns det som man är "mitt i staden" på något sätt. Även om de mest historiska delarna är beläget i den västra delen, Gyllene Hornet.

Istanbul, Istanbul... Det var farligt att åka dit. På riktigt. Jag är helt skärrad efter de tre nätter jag spenderade där... Och jag lät mig säljas, väldigt enkelt, till den helt underbara atmosfär som fanns i staden. Jag har berättat om många platser som jag tyckt varit jättefina och väl värda ett återbesök, och säkert överröst städer med många positiva adjektiv.  Men nu menar jag det verkligen. Istanbul var något alldeles extra. Stadens former och uttryck, kulturen, turkarna själva, energin, atmposfären,.. Mina dagar här har varit helt underbara!:)

Första dagen tog jag en promenad runt kvarteren jag bodde, Sultanahmet, centralt och nära till de flesta sevärdigheter. Grand Bazaar (marknadsområdena), det ständigt pågående fiskandet från Galata Bron...



Andra dagen tog jag mig över Galata bron och upp mot Galata Tower som gav en panora
mavy över hela staden. Promenerade på stora gågatan, Vali konaçi, upp mot stora torget, Serrahi Hastanesi, gick i affärer...
På kvällen vägen hem stannade jag till på Galata bron och skådade ut över havet och Bosporenbron. Och mitt i det drömmande sinne jag befann mig i kom någon fram till mig och frågade: "Are you traveling?"

To be continued...



Mannen på gatan som försöker få det sista brödet sålt;)