Paris - del I


14€ för en lunch... Men jag har nog heller aldrig smakat en sådan god tomat och mossarellasallad, med baguette bakat på riktigt vis! Och inklusive WiFi, som det tog ett tag för mig att hitta - välkommen till Paris:)

Det bästa sättet att utforska nya områden, för mig, är att promenera. För, vad spelar det egentligen för roll om man gjort upp en vacker lista över sevärdigheter som andra tycker att man ska besöka när man själv inte har någon relation till just det man ser?!

Så, efter att ha snurrat runder med metron fram och tillbaka gav jag upp hoppet om att ta mig till Versailles, så jag hoppade av på okänd metrostation och möttes av en stor Second Hand marknad, när jag väl tagit mig upp ur marken! Voilia! Och jag som älskar dessa prylmarknader....
Därefter strosade jag runder med min fina karta, tog mig genom de pitoreska gatorna fram till Boulevard de Madeleine, Eglise de la Madeleine (en stor, grekisk liknande byggnad), passerade svindyra butiker på de exklusiva gatorna med de äkligt rika personerna man, förmodligen, mötte. Åt rostade kastanjer (magra och C-vitaminrika sägs det) samtidigt som jag gick längs med Champs Elysèes upp mot Louvre. 
Samtliga kvällar under resan har varit helt underbara, varma och stjärnklara med vacker solnedgång. Och även under lördagskvällen (Nuit Blanche á Paris som infaller forsta natten mellan lordag och sondag i oktober och betyder ungefar "natten då man aldrig går och lägger sig" med en massa kulturella händelser natten lång) lät jag mig, utan svårigheter, förföras på Pont Du Carrousel, en français s'il vous plait...;)



Dagen efter tog jag rätt metro ut till Château Versaille! Och utav många sevärdigheter slår detta mycket! C'est un château magnifique!!




To be continued...










Kommentera här: