Sedär, generalstrejk...


När båtarna inte skulle gå förrän fredag tänkte jag ju då ta mig norrut istället. Men idag startade tydligen den stora storstrejken i Grekland. Tågstationen var stängd, och utanför talade jag med en vänlig kvinna som hjärtligt hjälpte mig att ta reda på den rådande situationen med kommunikationen till och från staden.
Ingenting.
Samtliga tåg inställda. Bussarna som man såg stod stilla, eller kom körandes tomma och utan linjenummer. Till och med taxibilarna stod parkerade. Några metrolinjer började gå lite senare på dagen, men utan någon logik i tidtabellen.
Personalen på hotellet avrådde oss så klart att inte befinna oss i närheten utav Parlamentet där allt skulle hållas.
 
Så efter att jag fick min tvätt tvättad tog jag metron lite mer söder ut i staden. Såg mig omkring och vandrade hela vägen tillbaka till hotellet.
När jag väl närmade mig Akropolis fick jag dock skåda förödelserna efter dagens protester. Och gatorna jag vandrade igår hade idag ett annat ansikte. Eftersom språket inte blir det främsta sättet för mig att ta till mig information, tar jag såklart till andra sätt. Och det kändes i luften att något inte stod rätt De flesta affärer var stängda. Grekerna som igår spatserade mot bestämda mål promenerade idag som turister, i lunkande takt, såg sig omkring och tog fram sina mobilkameror för att dokumentera händelserna. 





Jag satte mig ner för att skriva några vykort i sällskap med en kaffe. Och trotts mycket folk ute kändes det ändå lugnt på gatorna. Men plötsligt hörde vi alla ett litet dån strax intill, skådade lite eld på ett byggnadsverk på torget och rök därifrån. Två minuter senare kunde jag känna tårarna börja komma och en obehaglig stickande känsla i näsan.. Och med många andra tog jag mig ganska snabbt där ifrån och begav mig hem till hotellet.
Nu verkar det ha lugnat sig med poliser och sirener.

Får se om jag har möjlighet att åka vidare imorgon!

To be continued...

Kommentera här: