Thessaluniki


Hela fredagen promenerade jag runder i staden. Och  jag kände mig ganska fort hemma.
Det är en vacker stad, och med det stora universitetet som ligger här är de också många unga som söker sig hit. Innan jag bekantade mig med staden tog jag mig till tågstationen för att införskaffa mig interrail kort och mer information om möjligheterna att ta sig till Istanbull. Dock var det fler än jag som ville åka tåg. Och i över 40 minuter köade jag för att få ett stående nej på att kassörskan inte kunde hjälpa mig utan att jag fick komma tillbaka imorgon förmiddag. Okej...

Så, det gjorde jag. Dagen efterr fick jag komma in på deras kontor, och efter en halvtimme kunde dem konstatera att deras printer inte fungerade som den skulle och att han inte kunde ge mig något interrail kort.
Snopet. ^^

Försökte senare ta mig till Chalkidiki, och en utav de tre halvöarna. Och efter tre timmar hamnade jag i ett samhälle, på väg att dö ut.. Kändes det som. Jag tänker mig dock hellre att staden nu sover ide inför nästa högsäsong om några månader.
Det var dock väldigt fint att få se en annan del utav Grekland. Det vackra, platta, frodiga Grekland där gummorna sitter på bänkar i parken med sina sjalar om huvudet och samtalar med sina vänninor, och gubbarna som tuggar tobak och metar längs havskanten.

Idag (söndag) promenerade jag upp till gamla staden och fick en disig utsikt över staden. Idag är del lite kyligare i luften får jag säga.

I det vackra Thessaluniki är det svårt att undgå alla försäljare som dyker upp överrallt för att sälja sina skor, klockor och diverse prylar. T.o.m när man sitter på caféer och restauranger kommer dem fram till en. Inte okej. Man väljer sittplats utifrån möjligheten att inte bli tillfrågad. För dem är många. Många är också de människor som sitter och tigger längs vägkanterna. Och oftast väljer dem att visa någon missbildad kroppsdel som dem har med en extra vädjan om en slant eller två.
De herrelösa hundarna är nog också lika många...




Då tågen inte gick min väg tar jag ikväll nattbuss till Istanbull:)

God natt



Kommentarer:

1 Bella:

Madde:)Vad mycket du får vara med om! Jag fick precis upp en liknelsebild i huvet mellan dig och trädgårdstomten i Amelie från Montmartre:) Lycka till med resten av äventyret, hälsa Europa från mig. Kram, kram, kram!

Kommentera här: