Varför hålla mun?


Jag sitter på ett café denna regninga långfredag. För en stund sedan flyttade mina ögon sin fokus på en tjej som äter en morotstårta. Och jag observerade att direkt efter första smakbiten tar hon sin lediga hand och placerar den framför sin mun samtidigt som hon tuggar på godbiten - varför gör hon det? 
Och det bisarra är att det slog mig att jag också brukar göra likadant när jag äter sött - varför gör jag det?

Jag vill vågar påstå att annledningen till mitt hand-mot-munnen-beteende är p.g.a den synd jag känner sker när jag stoppar något sött i min mun. Den där tanken att "nej, jag borde inte, men jag vill ju så gärna och kan inte motstå."
Jag tror verkligen att det kan vara så enkelt.
En annan tanke var att jag genom att hålla fingertopparna framför läpparna indikerar att jag verkligen njuter av det söta jag har i munnen. Men den tanken kändes endast som en dum bortförklaring. För, äter man något som man känner att man kanske inte borde så anser jag att också en del utav njutningen försvinner.


Kommentarer:

1 sabina:

För mig indikerar det där beteendet att man inte vill att andra ska se en tugga eller äta. Jag tror inte det har så mycket att göra med att man äter ngt sött specifikt.

2 Madeleine:

Hmm..att man inte vill att Andra ska se att man äter är en intressant tanke! Som om ingen skulle FATTA att man äter när man håller Handen uppe..hehe..

Kommentera här: