Why should I be jealous?


"Avundsjuk, jag är så avundsjuk. Det finns så mycket jag behöver karlar och en massa klöver". Minns ni låten? Så sjunger hon i alla fall. Nanne Grönwall i låten "Avundsjuk".

...

Denna lediga dag har mina tankar ägnats en del åt det här med avundsjuka. Jag fick ett påstående från en person som tyckte att jag personligen aldrig verkade reagera som om jag vore avundsjuk på någonting. "Om du inte känner avundsjuka mot någon så tycker du kanske inte om personen så mycket då". Jag blev en aning irriterad (eller nej, jag blev väldigt irriterad) på det just uttalade påståendet riktat mot mig.
Hur kan man säga en sådan sak? Säg mig, vad har mängden avundsjuka att göra med hur mycket man tycker om någon? 

Påståendet gjorde mig verkligen förbryllad. Aldrig har jag tänkt i dem banorna med avundsjuka som en barometer. Men uppenbarligen finns det fler som tänker så, vilket gjorde mig än mer fundersam över uttalandet.
Alla känner vi, förhoppningsvis, till känslan av avundsjuka. Jag känner den själv. Oftast i form utav avundsjuka till vänner som gjort något imponerande, eller avundsjuk på medfödd språkbegåvning, idrottstalang, flyt i livet etc.  
Jag tänker så klart att det också måste finnas sund och mindre sund avundsjuka då känslan går över styr, och man tappar förtroende till en person. Men hur kan avundsjuka vara sund? Är det där avundsjuka-barometern kommer in? Att lite avundsjuka kan vara bra för att känna att känslorna för en person fortfarande är levande?  

Jag började fundera på hur mycket det har med förtroende att göra. Storleken på förtroende vs halten av avundsjuka hos en person? Ju svagare förtroende kanske större chans till avundsjuka? Question mark.
En vän sade till mig: "att vara avundsjuk kan vara lika med hur mycket man tycker om någon, men hur mycket man tycker om någon behöver inte vara lika med hur mycket avundsjuka man känner mot personen". 

Om jag litar på dig, och när mitt förtroende jag har för dig är rocksafety, vill folk att man ändå berättar för dem om man är avundsjuk?

Vidare slog det mig. Har jag någon gång kännt avundsjuka för en person jag haft känslor för?
Jag funderade och kom först inte fram till något. Dock vet jag att jag känt avundsjuka senare när jag slutat att träffa personen i fråga, och jag plötsligt sett honom på stan hålla hand med en annan tjej. Den känslan är inte vacker att känna... Magen brukar vrida sig, och känslan tar tid att komma över.
Avundsjuka där? Absolut!
 
Avundsjuka kan också översättas till missunnsamhet. Och för mig klingar det ordet än mer illa i mina öron. Hur kan jag känna missunnsamhet till någon jag har känslor för och är kär i?
Är det något man önskar någon om håller av så är det ju det motsatta!
Men, så plötsigt slog det mig. Kanske är det så att de frågor jag får i vissa sammanhang kan kallas för just avundsjuka? "Hm,..varför har du inte hört av dig på ett tag?", "Jasså, är du där nu, utan att ha berättat det för mig?" "Okey, varför har jag inte hört om henne förut?".
Är det att känna avundsjuka?





Kommentera här: