Att vara eller inte vara, ledig


Jag har varit ledig idag. Heela dagen. Vad nu ledighet innebär egentligen. Jag tycker mig inte ha varit så ledig denna sista januaridag 2012.

Ledighet för mig personligen är när jag med egen, fri vilja får bestämma innehållet under hela den dag som är framför mig. 
Men när jag på den ack så attraktiva sidan synonymer.se slog upp ordet 'ledig' började min inställning till själva ordets innebörd sakta att förändras. Och det fick mig att fundera lite på vad ledighet egentligen innebär. Tillgänglig, oreserverad, vakant, disponibel, fri från arbete är bara några utav den funna synonymer jag fann. Och jag har känt mig varken tillgänglig eller fri från arbete.

Vad min "lediga dag" har bestått utav har egentligen varit rena hushållssysslor; städat vår gemensamma toaletten och mitt rummet, tvättat en massa tvätt i endast en fungerande tvättmaskin, lagat mat för några dagar framöver, duschat och cyklade för en timme sedan ner till stan för att boka in mig på Bikramyoga pass. Nu sitter jag här på ett café för att betala in en hyra som min internetbank inte vill betala in, och för att kolla in träningspassen på värnhem ikväll. Någonstans ikväll ville Moon träffas innan han åker hem för att träffa sin familj som han inte träffat på några månader. Och i alla dessa aktiviteter försöker jag balansera "måsten" med behov, prioritering och stark vilja.

Dock fröjdas jag inte allt för sällan till begreppet "människans fria viljan".
Jag hade lika gärna kunnat ligga i sängen och pillat navelludd. Men att tillfredställa mina behov kändes allt för starka för att motstå, och jag valde att Inte ha en "ledig dag".
Vi skulle kunna ta det ett steg till i diskussionen om påståendet att människan inte har någon "fri vilja" i det uppriggad samhälle vi lever i. Men mitt slaveri under 'tiden' låter mig inte skriva om det idag.

Men, nästa gång jag säger att jag är ledig hoppas jag själv på att jag verkligen menar vad jag säger, och inte gör någon förvirrad genom att använda vilseledande ordval!




Kommentera här: