Indien



När jag började 5:an fick vi en ny lärare till klassen. En nyexaminerad sådan. Och många utav våra föräldrar tyckte synd om henne. "Komma som ny lärare till denna klassen, så stökig som den är".
Ja, vad jag vill minnas så hade hon det inte lätt med oss. Stökiga som vi var, som sagt. Men vad jag också minns var att jag tyckte väldigt mycket om henne, och fäste mig vid henne direkt, som den tystlåtna lilla flicka jag var! 

Meena hette hon, och blev som spädbarn adopterad från Indien.
Kort var hon, hade kolsvart hår och hennes bemötande var alltid så hjärtligt och vänligt. 
Under terminen minns jag att hon åkte till Indien för att besöka det barnhem hon en gång adopterats ifrån. Och när hon kom tillbaka till skolan hade vi "Indisk temadag" där vi fick smaka på naam bröd och äta någon indisk gryta till lunch. Meena hade på sig en indisk klänning, i pannan hade hon en bindi (en färgad prick i pannan som man kan bära om man är hindu) och med att visa hade hon några färgglada och guldiga tyger. Namaste, sade hon, och så började hon berätta allt hon visste om Indien, och den indiska kulturen. Om de heliga korna som strosade fritt på gatorna, om kastsystemets betydelse i samhället och om huvudstaden New Delhi.

Jag kommer aldrig glömma de tankar och känslor jag fick efter den Indiska temadagen på skolan. 
Ett så otroligt exotiskt land, långt bort i fjärran och så olikt Sverige.
Och som barn tänkte jag att jag aldrig någonsin skulle få möjlighet att resa dit. Det skulle ta lång tid, man måste ta långledigt från jobbet och det skulle säkerligen kosta en förmögenhet att ens köpa flygbiljetten dit. Och, Hindi? Det kan jag ju inte alls prata. Jadu, många tankar kom till en som barn.

Men,...


Jag fick mitt visum idag, och den 18:e juli åker jag till, just det, INDIEN!!!

...

Mitt hjärta bultar och det bankar, samtidigt som jag inte kan tro att det är sant. 
Att det kan kännas så stort att jag inte ens vågar tro på det.....?!






 

Kommentarer:

1 Anonym:

I can't believe it. You brought a huge huge smile on my face...And i'm just too happy to know this...So lets plan out ? what say ? :)

Kommentera här: