What a weekend..!!

Hörra helgens händelser!:)


7 AUGUST

En hel veckas arbete - 9-19 varje dag.
På fredagskvällen, efter att föräldrarna kommit hem och packat färdigt, började vi färden mot Rodanthe, North Carolina!! Över sex timmars bilfärd, och med en hel del oberäknade bilköer... Anlände vid tvåtiden (om jag mins rätt) och möttes av en otroligt välkomnande famn (halft medvetande) som ledde oss alla in till respektive rum! Jag fick ett eget!;) Och med en egen toalett!!

"Nights in Rodanthe" är en ganska känd bok skriven av författaren Nicholas Sparks ; en film med Richard Gere och Diana Lane i huvudrollerna (släktingarna bodde bara några hus ifrån huset där filmen utspelar sig).


8 AUGUSTI

Vaknade vid halv tio. Hörde en massa prat och springande fötter utanför mitt rum. Vad är det som gör att barn alltid är så morgonpigga - tell me; I wanna know! Följde ljudet av prat, gick upp för en trappa och möttes av en underbar havsutsikt över atlanten!!:D Fick kaffe och nygräddade våfflor med sirap av värdinnan (typisk utsökt, onyttig amerikansk frukost).

Resten av dagen spenderade vi vid strande som låg precis vid deras hus; 1 minuts promenad från huset; strandtomt kan man alltså säga!;) Solade och badade, läste lite, gick en liten promenad längs med "main street" (ända vägen som följer hela ön) och besökte en riktigt inhemsk, amerikansk restaurang under kvällen tillsammans med familjen, och släktingarna som vi bodde hos!
Helt otroligt väder - säkert en 38*C!!


9 AUGUSTI

Andra dagen på vår lilla "weekend"!;) Började dagen med en joggingtur längs med stranden ut till piren, 15 min ifrån huset; snacka om tungt att jogga i sand!! Men, utsikten över havet gjorde det lättare att inte tänka på det undertiden - shit va underbar den turen var! Joggade längst med "main street" tillbaka till huset, men hettan gjorde det svårt för mig att ens Orka andas undertiden - tidigare joggingtur nästa gång?! Tog det lugnt på stranden idag med!
Det svåra dock med semester med familjen är att försöka att låta bli att "jobba" emellanåt, att se efter barnen och så. Nu i början känner jag att jag vill försöka få mer kontakt med barnen på en annan "kompisnivå" lixom. Så, well, kan förstå varför föräldrarna vill ha med sina barnpassare under semestern =  gratis barnpassning!
Deras släktingar här är verkligen underbarn vänliga! De har precis köpt huset här, och under två månader renoverat hela huset som de kallar "pink elephant"; typ det enda rosa (riktigt rosa, tro mig). Säkert 10 rum o tre toaletter, bubbelbad på första balkongen, utomhusdusch som man använder efter ett besök på stranden (helt underbar dusch; tänka att duscha utomhus när solen har gått ner, höra havets brus, syrsorna surra och 30*C..!!),.. Sov gott den natten...:)


10 AUGUSTI

Kl. 06.00 åkte jag med pappan och de två pojkarna till Hatteras för en heldags fisketur i atlanten! Snacka om en upplevelse...!;) Tre timmar senare var vi ute på havets böljande blå, och blått va havet!! Pappan kände en som ägden en liten fiskebåt. Och vist, första timmen känder jättebra, njöt av brisen, imponerad av de små pojkarna som verkade klara det bra. Men, andra och tredje timmen började sjösjukan komma, och jag njöt inte lika mycket längre... Kändes bättre när jag blundade, så jag försökte sova en del för att slippa må ännu sämre. Men när man känner att man sitter på en berg-o-dal-bana som aldrig vill ta slut, är det svårt att koncentrera sig på annat än sitt illamående. Tre timmar senare och lite lugnare vatten, mådde jag betygligt bättre! Solen stekte (faktor 50 som gällde) och vågorna hördes så där kluckande mysigt! Vi fångade en  svart tonfisk, a "dolphin" och tre "red snapper", varav en som jag själv fångade;). Vid sextiden anlände vi inåt land igen, efter 9 timmar till havs..!! Pappan gjorde iordning dagens lilla fångst, och grillade några filéer av alla sorter - "the dolphin" var en favorit må jag säga! Men, någon fiskexpert som kan tala om för mig va fisksorterna heter på svenska??! Tonfisk var den enda sort Jag fatta:D haha,.. jaja, en häftig upplevelse iaf;) Och Absolut värt lilla "sjösjukan" jag fick:P


11 AUGUSTI

Sista dagen på lilla minisemestern tillbringades på stranden! Dock fick jag jobba en del denna dag. Tog emot lite må jag säga att behöva tänka på barnen, se till att de klädde sig och gjorde som jag sade till dem. Haha,..gaa, madde lilla, vad finns det att klaga över egentligen?!
 
Äldsta tösen somnade i mitt knä i bilen på vägen hem när vi kollade på filmen "Life-size" (ja, de har såklart inbyggd DVDspelare i bilen). 
Anlände kl.00.00.

Finns den En plats man ska besöka när man är i USA så är det North Carolinas kust och "The Outer Banks" islands!:D 

Will never forget, and I will return; trust me!:)


 

Kommentarer:

1 emsi:

Redsnapper åt jag ju när vi var i Malmö!! :D

2 HEnr:

3 Henrik:

Detta kan jag faktsikt bistå dig med Madde om du fortfarande inte vet. "Doplhin-fish" eller bara "Dolphin" heter på renodlad svenska "guldmakrill", men kallas ofta "Mahi-Mahi" över hela världen, vilket är det hawaiianska namnet. "Red snapper" kallas om den kallas något på svenska oftast för något så töntigt som "röd snapper". Och sist ber jag om ursäkt för inlägget av HEnr, slant på sudda-tangenten och träffade enter... Hoppas du har det riktigt jävla bra!

Kommentera här: