Japan


En tsunami tog sig i fredags in över den nordöstra kusten i Japan. En våg drog sig in mot land, och med den otroliga kraft som vatten kan generera har den satt flera hundra tusen japaner i en livskriv som för dem flesta utav oss är omöjlig att förstå. Till råga på allt, som från ett högerslag mot kinden till en överraskande knytnäve i magen, drabbades landet strax däreften av flera kärnkraftsverkskatastrofer.
Jag blev så arg när nyheten nådde mina öron. Och samtidigt också ledsen och väldigt frustrerad över händelsen. En naturkatastrof skulle vi inte haft möjlighet att få ogjorde; en kärnkraftsverkskatastrof hade vi kunnat motverka lätt som en pankaka, genom att inte bygga några. Det som gör mig så frustrerad är att vi nu, åter igen, får skåda vad vi själva gjort oss skyldiga till. Brottet av alla naturlagar.

Många tror på en Gud som tagit till sig uppdraget att skapa vår värld. Jag vet inte. Men något jag absolut är säker på är att det inte är vi männiksor som gjort det, och därför inte satt lagarna. Vi har ingen som helst rättighet att göra vad vi vill med planeten. Men, nu är läget så att vi har tagit den.

Jag erkänner själv att jag inte skulle vilja backa tillbaka tiden och leva som på stenåldern. Jag njuter av att dricka kaffe som producerats i Brasilien och skeppats över till Europa. Jag använder mig utav en rad olika industriproducerade produkter som underlättar min vardag, och mår inte alls dåligt över att jag gör det.
Det är inte en fråga om vart gränsen går för vad som är okej och inte. Den gränsen gick väl någon gång när vi människor började leka med elden. Utan det handlar om hur vi ska kunna kontrolera våra handlingar och göra det bästa valet för oss alla i den individuella situationen.

Hm, jag funderade också på de där med naturkatastrofer. Det är ju något som sker hela tiden, och något som inte kommer att bli färre till antalet heller i framtiden. Och eftersom att det sker över hela vår planet, och det enskilda landet inte har någon som helst makt att göra något åt det, förutom att så klart försöka förebygga större förödelser. Varför har vi, alla länder i världen, inte en "gemensam kassa" som hjälper till i kostnader etc när naturkatastrofer väl sker?
Eller, har vi det redan? FN? Som en obligatorisk kåravgift/facketpeng/försäkring som alla måste betala och som sedan går till just sådana insatser som behövs för att hjälpa ett land på fötter igen?  

Fan att det inte vora lika lätt som att vända en pankaka i luften.


Sayonara


 

Kommentera här: