Modena


I väntan på tåget mot Milano, via Monaco (fy vad jag ångrar att jag själv inte tog mig dit...), stötte jag på en kvinna från Canada som, på senare år, bestämt sig för att förverkliga sin dröm att resa i Europa! Det är aldrig försent att förverkliga sina drömmar:)
Vi pratade en hel del och delade med oss utav våra upplevelser. Jag fick t.o.m påminna henne när hon skulle hoppa av tåget så hon inte missade pyttelandet;)

Väl i Modena, som är en mindre stad utanför Bologna, var luften svalare. Men, det var inte bara luften som svalnade kände jag... Om tyskarna är dåliga på engelska så är Italienarna usla! Iaf i denna staden.. 
Efter att ha frågat några italienare om vägen till Hostelet var där tillslut en genomgod man på cykel som gentilt visade mig vägen:) 
Och även detta hostelet hade sin charm.. Det var nästan så jag fick be om ursäkt för att jag ens dök upp kändes det som när jag presenterade mig och räckte fram mitt pass för den ena kvinnan i receptionen.
Jag vet inte om det var språkbarriären som gjorde det, eller mitt första intryck som förvrängde bilden av dem och stället..

Jag stannade till i Modena utav två annledningar. För det första för att det var alldeles för dyrt i Bologna då jag senare fick reda på att många studenterna ockuperar de billiga boenden som går att finna strack före universiteter startar. För det andra så ville jag ju försöka hitta hem till Sara!

Men jag vet inte hur många timmar jag försökte få tag i rätt buss till Finale Emilia.. Ingen förstor vad jag ville ha sagt när jag frågade om hur jag kunde ta mig till samhället, och gjorde dem det så viste dem inte. Det slutade dock med att en tjej på hostelet tillslut hjälpte mig och fann rätt buss med tidtabell. Men, det var söndag. Och nästa möjliga buss skulle inte gå förrän senare.
Ganska snopet...:/ Och jag hade redan bokat boende i Rom, planerat, osv...

Modena blev staden som jag försökte varva ner i en aning då det inte fanns så mycket att göra kände jag; en ganska tråkig stad.. 

Andra och sista kvällen träffade jag dock på två väldigt trevliga Italienare! Med gestikulerande händer framför ansiktet och stor passion förklarade de skillnaden mellan norditalienare och syditalienare. Och på samtliga ställen jag planerat att åka till i landet skrev dem ner alla tänkvärda sevärdigheter som jag bara var tvungen att besöka!
Deras ögon glimmade när dem skrev ner den listan kan jag säga - stolta som dem var över sitt land och vad dem har att erbjuda:)

Fireze och Roma nästa!

Kommentera här: