What a Lady!!


Jag grät, jag grät och jag grät... Jag har inte gråtit så mycket på bio sedan Svinalängorna.
Jag var med Tania och såg The Lady. En film baserad på Nobelpristagaren (1991) Aung Sang Suu Kyis' liv, hennes älskade och vägen till där hon står idag efter 15 år i husarest; aktiv politiker som valde sitt land framför sin familj och som fortfarande kämpar för Burmas frigivning från det militära styret.  
Burma. Ett land som ses vara ett utav dem minst utvecklade länderna i världen och tillhörde Storbritanniens kolonialvälde fram till 1948. Efter en militärkupp 1962 har Burma funnits under militärens makt, och styrts med järnhand (burmacenter.org/).
   
SE FILMEN!!!





"Human beings the world over need freedom and security that they may be able to realize their full potential".
/ Aung Sang Suu Kyi

 

Kommentera här: